mindfulness
de training
deelnemers
trainer
agenda en locatie
onderzoek
literatuur
Jana Schulz mindfulnesstrainer lid vmbn, categorie 1 Amsterdam shiatsu/ acupressuur      contact: 020-6694702  of  j.schulz@live.nl www.mindfulnesshertha-f.nl Mindfulness’ letterlijk vertaald uit het Engels betekent o.a.: aandachtigheid, opmerkzaamheid, bewust zijn. verschuiving van onze aandacht van buiten naar binnen. Voorwaarden hiervoor zijn stilte, rust en de bereidheid tot overgave aan elk moment. De instelling is om met een milde en open houding, van moment tot moment, de dingen (prettige, onprettige of neutrale) te zien zoals ze zijn en zonder erover te oordelen. Door het geven van ons hele hart, onze hele geest, onze volledige aandacht is het mogelijk gedachten, gevoelens en sensaties in het lichaam direct te observeren en te ervaren. Als opmerkzaamheid door regelmatige beoefening tot ontwikkeling komt, gaat dit gepaard met rust, kalmte en gelijkmoedigheid. De geest wordt evenwichtig. Het wetmatige gevolg hiervan is een grotere innerlijke vrijheid. Deze kan bijvoorbeeld ervaren worden door de aanwezigheid van meer acceptatie in of van ons leven (dit is niet hetzelfde als berusting). Het trainen van mindfulness opent eveneens ons hart, wat een zeer positief effect op onszelf en anderen kan hebben. Dit proces van bewustzijnstraining gebeurt uitsluitend via de praxis; oefening dus!          Het is de klassieke 8-weekse MBSR-training. De afkorting staat voor mindfulness-  based stress reduction, in het Nederlands vertaald met ‘Stressreductie door           aandachttraining’. De eerste mindfulnesstraining werd in 1979 ontwikkeld door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn. Hij combineerde inzichten en ervaringen uit de 2500 jaar oude boeddhistische wijsheid (meditatie en yoga) met elementen uit de veel jongere westerse medische en psychologische wetenschap (o.a. stressfysiologie          van mindfulnessvaardigheden in het dagelijkse leven. Inmiddels heb ik ook ruime en positieve ervaringen opgedaan met individuele          8-weekse MBSR trainingen Deze 7-weekse vervolgtraining is uitermate geschikt voor deelnemers die  graag hun mindfulnesspraktijk willen verdiepen, met name via meditatiebeoefening. Hij richt zich op het verder willen ontwikkelen, herontdekken of tot bloei laten komen van het hartbewustzijn (zie ‘mindfulness’), een staat van ZIJN  of staat van bewustzijn, voor bij het denken. Deze training biedt al door zijn uiterlijke vorm veel rust, stilte en verbondenheid. De kleine, vaste groep met max. 7 of 8 deelnemers zal van onschatbare waarde zijn en een onmisbare steun, draagkracht en drijfveer tijdens deze zeven weken -meditatie (zitten, lopen): concentratie, inzicht - een korte serie zachte meridiaan stretchoefeningen - verdieping in de waarneming van en het omgaan met: lichamelijke sensaties,    emoties/gevoelens, denken - de 5 hindernissen tijdens meditatie - uitgebreide Metta meditatie (liefdevolle vriendelijkheid) - de 4 hartkwaliteiten of ego-overstijgende gemoedstoestanden: liefdevolle           vriendelijkheid, mededogen of compassie, medevreugde, gelijkmoedigheid De twee aaneengesloten stiltedagen Alle verdere informatie over de data, locatie en kosten zijn te vinden onder: `agenda en tarieven van deze website. Mindfulness is geschikt voor iedereen, ongeacht de leeftijd, lichamelijke conditie en de culturele of religieuze achtergrond.          De 8-weekse aandachtstraining spreekt de deelnemers aan op hun eigen kracht     en wijsheid, op het contact met hun innerlijk potentieel. Mindfulness kan positieve            effecten bij diverse klachten hebben, zie onderzoek.             Mindfulness is vooral een effectief preventiemiddel en het beoefenen ervan levert     een actieve bijdrage aan eigen gezondheid en welbevinden.           Commitment (inzet, moed en overgave)! Het concretere deel en de basis voor mijn trainerschap is een lange en intussen dagelijkse meditatiebeoefening van 19 jaar. Ik neem geregeld deel aan lange stilteretraites, o.a. bij internationaal bekende en gewaardeerde leraren, zoals Jotika Hermsen, Joseph Goldstein, Fred van Allmen, Tara Brach, Jonathan Foust e.a. Sinds 2011 ben ik gecertificeerd mindfulnesstrainer, en lid van de VMBN, categorie 1. Daarnaast ben ik ook gecertificeerde IOKAI- Shiatsutherapeute rust, concentratie en verbinding internationaal gemengde groepen. adres:            Praktijk op Zolder              Admiraal de Ruijterweg 51-IV              1057 JW Amsterdam Voor studenten geldt een speciaal tarief Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden deze training geheel of gedeeltelijk                      onderzoek          Al vanaf het begin is het 8-weekse MBSR-trainingsprogramma onderwerp van          wetenschappelijk onderzoek          De onderzoeksresultaten bevestigen ervaringen van deelnemers dat het beoefenen           van mindfulness positieve effecten kan hebben op:          -     stressgerelateerde klachten, o.a. hoge bloeddruk          -     slaapproblemen          -     overmatig piekeren, negatieve gedachten          -     angsten          -     overspannenheid          -     burn-out          -     vermoeidheid, concentratieproblemen          -     het omgaan met chronische ziektes, pijn           -     het omgaan met pijn            -     het immuunsysteem (onderzoek bij borstkankerpatiënten)          -     de levenskwaliteit bij kanker positieve effecten van regelmatige meditatie zijn: het cultiveren van - rust en ontspanning - concentratie, stabiliteit van aandacht - opmerkzaamheid - emotioneel evenwicht - afname van negatieve gevoelens en toename van positieve gevoelens - compassie en afname van discriminatie - sociale verbondenheid e.a. Het cultiveren van deze kwaliteiten gaat gepaard met diepgaande functionele en structurele transformaties van de hersenen door hun neuronale plasticiteit. Individuele transformatie is mogelijk. En dat heeft invloed op het welzijn van de samenleving. Meditatie heeft positief effect op de veroudering van cellen Edel Maex Jeffrey Brantley Angst Beheersen Met Aandacht Een Praktische Gids Voor Het Beheersen Van Angst, Fobieën En Paniek Tara Brach Radicale Aanvaarding Eckhart Tolle Sharon Salzberg Liefdevolle vriendelijkheid Joseph Goldstein & Jack Kornfield Op zoek naar het hart van wijsheid Het pad van inzichtsmeditatie